002 food 8 002 food 11 002 food 10 002 food 7
 

Dietetikusunk ajánlja

_________________

Gondoskodjunk közösen gyermekéről!

Az iskolában gyermeke nem kap, nem kaphat meg minden szükséges tápanyagot – a szülők és a közétkeztető társaság együttműködésére van szükség a helyes táplálkozás, a megfelelő arányok eléréséhez.

A kisiskolások háromszori iskolai étkezése a szükséges napi energia bevitel 65 százalékát fedezi, míg a nagyobbak ebédje a tápanyagbevitel 35 százalékát, mindenképpen érdemes tehát megfelelően kiegészíteni a gyermek táplálékát.

Fontos, hogy ne indítsuk el a gyermeket reggeli nélkül az iskolába, és mindenképpen kell kapjon vacsorát is – a napi ötszöri, rendszeres étkezés biztosítása az alapja az egészséges és tudatos táplálkozásnak. Az aktív életmódhoz és a szellemi leterheltséghez igazodó változatos, többszöri étkezés elengedhetetlen fiatalkorban.

pensio 3 dietetikus1

A gyerekek többsége elsősorban a gyorséttermek ízeit keresi mindenütt – ugyanakkor a közétkeztetésben nem szeretnénk ezzel konkurálni. Igyekszünk megfelelni vendégeink igényeinek, ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy egy háromfogásos ebédet 200-300 forintból, egy reggelit vagy uzsonnát 35-40 forintból kell előállítanunk. Tisztában vagyunk felelősségünkkel: a rendelkezésünkre álló, sokszor szűkös anyagi keretekből is változatos, és – mindenekelőtt – egészséges és tápláló kínálatot állítunk össze.

Gyermeke az iskolában ebédre sokszor olyan könnyen felszívódó ételeket, leveseket, főzelékeket kap, amelyek elengedhetetlenek fejlődése szempontjából és mind a folyadékpótlást, mind a megfelelő rostanyag és ásványi anyag, vitamin és nyomelem bevitelt biztosítják. Hasonlóan fontosak a gyümölcstartalmú készítmények, és – bár egyelőre kevesen szeretik – igyekszünk halételeket is kínálni, kifejezetten ezek kedvező élettani hatásai miatt.

Tudjuk, hogy konyháinkban favoritnak – az édességek mellett – a milánói makaróni, a rántott hús, illetve a tésztával tálalt pörköltek számítanak. Ezeket, magas szénhidráttartalmuk miatt, rendkívüli odafigyeléssel, 100 százalék durumliszt tartalmú tésztából készítjük, hogy ne terheljék a gyerekek emésztését.

_________________

Kérjük Önöket, gondoskodjanak gyermekük megfelelő folyadék-pótlásáról: legyen náluk víz, tea vagy gyümölcslé, amit nap közben tudnak inni.

_________________

Reggelire érdemes tejet, kakaót inni, vacsorára lehetőség szerint gyümölcsöt, zöldséget kínáljanak – esetleg teljes kiőrlésű lisztből készült minőségi pékárukat.

Fontosnak tartanánk, hogy a gyermekek a hétvégén is naponta többször – lehetőség szerint ötször – étkezzenek, kapjanak ebédre meleg ételt (levest és főételt).

Alakítsuk ki együtt a gyermekben a megfelelő táplálkozás egészséges rutinját!

 

pensio 3 dietetikus2

Az egészséges táplálkozás 12 pontja

A 12 pont jó iránymutató, egyszerűen betartható jól értelmezhető.

 

  • Együnk minél változatosabban, többféle élelmiszerből, különböző elkészítési módokkal állítsuk össze étrendünket. Próbáljunk ki újdonságokat, ne ítéljük meg az ételt kóstolás nélkül
  • Kerüljük a bő zsírban sült ételeket, a főzéshez, sütéshez használjunk inkább olajat, margarint. Próbáljuk ki a telítetlen zsírsavakat tartalmazó oliva-, repce-, kukoricaolajat.
  • Kerüljük a bő zsírban sült ételeket, a főzéshez, sütéshez használjunk inkább olajat, margarint.
  • Az étkezések befejező fogásaként, hetenként legfeljebb egyszer-kétszer együnk édességeket, süteményeket, soha ne étkezések között, főleg nem helyette. Ha édes ízt kívánunk, akkor kis gyümölcssalátával becsaphatjuk magunkat, dióval és mézzel megbolondítva.
  • Naponta fogyasszunk mintegy fél liter tejet vagy tejterméket. A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk.
  • Naponta ötször együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét főzeléknövényt, zöldséget.
  • Fogyasszunk magvas, teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut. Az ilyen kenyerek vásárlásánál oda kell figyelni, mert színezhetik malátával, karamellel a fehér kenyereket. Ezek ismertetőjele, hogy ugyanolyan könnyű szerkezetűek, mint a fehér kenyerek, illatuk kissé malátára emlékeztethet. Míg a teljes kiőrlésű pékáruk nehéz, robosztus megjelenés mellett kissé savanykás illattal rendelkeznek.
  • Naponta többször, legalább négyszer-ötször étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés: minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálék - és folyadékmennyiséget.
  • A szomjúság legjobban ivóvízzel oltható.
  • A helyes táplálkozás nem jelenti egyetlen ételnek, élelmiszernek a tilalmát sem, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni, mások fogyasztását csökkenteni. Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek
  • A káros szenvedélyek elhagyása és a heti többszöri testmozgás is kihagyhatatlan.
  • Rendszeresen mérjük testsúlyunkat!

_________________

Mit egyen a gyerek?

Tudományos vizsgálatok és szakkönyvek százai szólnak arról, milyen nagy mértékben határozza meg a helyes gyermekkori táplálkozás az ember életkilátásait: az egészséges fejlődéshez nélkülözhetetlen a megfelelő tápanyagbevitel, miközben épp gyermekkorban alakulnak ki étkezési szokásaink is.

Tévhit, hogy bizonyos étel-típusok kerülése egészséges volna, hogy tiltani kellene a gyereket a csokoládétól – enni mindenből lehet, és kell is, a fontosabb kérdés a mennyiség megfelelő megválasztása. A kizárólag sült krumpliból, hamburgerből, chipsből és csokoládéból álló étrend ezért nem megfelelő.

A gyermek fejlődéséhez a kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag, és nem utolsó sorban megfelelően változatos étrend a legjobb választás, és persze nem mindegy az étel mennyisége sem.

pensio 3 dietetikus3

A szükséges energia bevitel mennyiségét rendkívül sok tényező befolyásolja, ilyen a kor, a nem, a testsúly, de fontos az is, hogy mennyit mozgott, mozog a gyermek – ha sportol, kirándul, biztosan több energiára van szüksége, mintha csak az iskolában ül.

Általánosságban elmondható azonban, hogy miből is kell állnia az egészséges étrendnek. A napi energia bevitel 55 százalékát szénhidrátok, 15 százalékát fehérjék kell, jelentsék - 30 százalékát pedig (bármilyen hihetetlen) a zsír. Persze nem mindegy, mindez milyen formában jut a szervezetbe. Például: zsiradékból jobb, ha kevés koleszterint, telített zsírsavat tartalmazó ételeket fogyasztunk.

Minden étkezésben jó ha van szénhidrátot adó gabonaféle, vagy burgonya. Különösen fontos azonban, hogy az étrend minél nagyobb részben tartalmazzon teljes értékű gabonából készült termékeket (rizst, tésztát), esetleg teljes kiőrlésű gabonából készült kenyeret. Minden étkezésben kell, hogy legyen nyers gyümölcs, vagy zöldség: lehet ez gyümölcslé, párolt zöldség, de saláta is. Fontos, hogy a gyermek fogyasszon tejet, vagy tejtermékeket (joghurtot, sajtot) – hiszen a gyermek ebből fehérjéhez, kalciumhoz, valamint A- és D vitaminokhoz jut. A tej fogyasztása azonban nem helyettesítheti a napi fehérjebevitelt – a hús és a hal (esetleg a szója és a bab, vagy a tojás) fogyasztását. Ezekből az élelmiszerekből nyeri a gyermek a fejlődéséhez szükséges vitaminok jelentős részét: a vasat, a magnéziumot és cinket, a B és a D vitamint.

Tudjuk, hogy az állami és önkormányzati intézményrendszer számára kihívást jelent, hogy az ellátottak részére miként szervezik meg a közétkeztetést.

Leendő partnereink

Társaságunk alapvetően közétkeztetési szolgáltatásokat nyújt hosszú távú szerződéses kapcsolatok keretében önkormányzati partnereinek.

Partnereinknek

A PENSIO Kft. elkötelezett a minőségi közétkeztetés mellett, folyamatosan bizonyítani szeretnénk: lehet kedvező áru termékekből is minőséget kínálni.

Fogyasztóinknak

Minőségi iránti elkötelezettségünk eredményeként húsz év alatt a PENSIO Kft. a közétkeztetési piac meghatározó cégévé vált.

Beszállítóinknak

TÁMOGATOTTJAINK

MAP01