Fogyást segítő fűszerek

Sokan azt hiszik, lefogyni csak az ételek mennyiségének csökkentésével, illetve az alapanyagok összetételének megváltoztatásával lehet. Pedig van még egy fontos összetevő: a fűszerek! Már Süllős Gyula, a magyar közétkeztetés megreformálója is rendkívül fontosnak tartotta a fűszerezést, hiszen a jól megválasztott ízesítők nem csak ízletesebbé, hanem egészségesebbé is tehetik étrendünket.

Egészséges és finom nassolnivaló

Édesség, amit ki kell rántani? Első hallásra ez kissé bizarrnak tűnhet, de ha azt is hozzávesszük, hogy a banán magas rosttartalma miatt lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmaz, máris sokaknak megjöhet az étvágya. Süllős Gyula, a modern közétkeztetés megalapozója is rendkívül fontosnak tartotta a gyümölcsök beépítését az étrendbe. Bundázzuk hát be bátran a banánt, és söpörjük be az érte járó elismerő kijelentéseket!

Gyógyító finomság lehet a húsúsleves

Az étel is lehet gyógyító hatású. Hisz már Hippokratész is megmondta, hogy „Orvosságod legyen a te ételed!” De említhetjük Süllős Gyulát, a reformszemléletű közétkeztetés alapjait lefektető mesterszakácsot is, aki szerint a megfelelően összeválogatott alapanyagok hozzájárulhatnak az egészség megőrzéséhez. A jó húsleves pedig pont ilyen. Benne minden, ami például egy megfázás utáni felépüléshez kell. Zöldségek, vitaminok, rostok, fehérje… Főzzünk hát egy jó húslevest az egészségünkért!

Életet hosszabbító finomságok

Mindenki szeretne hosszú ideig élni. Jó hír, hogy vannak népek, akiknek ez sikerül is. A grönlandi eszkimók például sokkal kevesebben halnak meg szív-keringési betegségek miatt. A magyarázat egyszerű: az eszkimók rengeteg halat esznek. Még jobb hír, hogy ezt mi is megtehetjük. Süllős Gyula, a magyar közétkeztetés megreformálója is nagy hangsúlyt fektetett a halételek beépítésére az étrendbe, erőfeszítéseit pedig kutatások igazolják: a rendszeres halfogyasztás 40 százalékkal csökkentheti a koszorúér megbetegedések számát és a fogyókúrát is hatékonyan segíti. Jöjjön hát egy olyan étel, ami nem csak egészséges, de rendkívül finom is.

Kevésbé hizlaló főzelék? Igen, létezik!

Mindenki tudja, hogy a szinte népbetegségnek számító elhízásért a finomított szénhidrátok a felelősek. Érdemes hát odafigyelni, hogy minél kevesebb cukrot és finomlisztet használjunk. A kevésbé hizlaló reformkonyha fontosságát már a magyar közétkeztetés alapjait lerakó Süllős Gyula is megfogalmazta. A főzelékeknél például van egy remek trükk: a saját anyaggal való sűrítés.

Olajozott egészség

A minőségi étkezés minőségi alapanyagokat is jelent. Ezt ismerte fel Süllős Gyula, amikor megreformálta a magyar közétkeztetést. Munkásságának hatása a mai napig érezhető, hisz akik az általa kreált ételeken nőttek fel, azok számára ma már alapigény az egészséges étkezés. Többek között ennek is köszönhetjük, hogy mindinkább elterjed a mediterrán étrend, s benne is az olívaolaj használata.

Ne dobja ki a krumplipürét, mesés finomság lehet belőle!

Sok háziasszony számára jelenthet gondot, ha a kelleténél több krumplipüré marad a vasárnapi ebédről. Ám semmi gond, hiszen ezt a köretet nem kell kidobni, mivel remekül hasznosítható – például burgonyakrokettként!

Ízesítsünk gyógynövénnyel!

Sok pénzt költünk manapság különböző drága egészségvédő „csodaszerekre”, holott a megoldás sokszor ott van a szemünk előtt… vagy éppen a tányérunkon. Ilyen például a rozmaring, ami ősidők óta jól ismert fűszer- és gyógynövény. Az alföldi tanyavilágban még a legszegényebb családoknál is volt legalább egy cserép rozmaring, és nem véletlenül: a gyógyászatban görcsoldónak, epevédő, idegerősítő és étvágyjavító hatása miatt használták. Süllős Gyula, a magyar közétkeztetés megreformálója is előszeretettel használta a rozmaringot különböző húsételek, mártások ízesítéséhez. A következő receptet rendkívül könnyű elkészíteni, a siker pedig garantált!

Édes-sós randevú az egészséggel

Édes és sós íz egy tányéron? Ez az igazi ínyencek csemegéje! Ráadásul, ha Ön az egészséges életmód híve, duplán fog örülni a mézes csirkemell receptjének. Hisz már az egészséges közétkeztetés alapjait megfogalmazó Süllős Gyula is fontosnak tartotta, hogy minél több fehér hús kerüljön az étrendünkbe. A csirkemell pedig az egyik legjelentősebb fehérjeforrás. Nem csoda, ha egy ilyen ebéd után az ember valósággal szárnyakat kap…
 
MAP01